Professor Steen Markvorsen, DTU Matematik, har besøg af en gruppe matematiklærere fra Frederiksbergs folkeskoler, der er i gang med at efteruddanne sig til matematikvejledere. Gruppen har taget plads i Matematicum.
De kommende matematikvejledere har taget Matematicums opfordring om at besøge DTU på ordet, og nu har de sat sig forventningsfuldt til rette.
Matematicum - et spørgelokale
'Inspirationsrummet er først og fremmest et 'spørgelokale', så I skal endelig ikke holde jer tilbage', siger Steen Markvorsen og fortæller om en række emner, som umiddelbart kan bruges i folkeskolens matematikundervisning.
Inspiration til kollegerne
'Vi er matematikambassadører', siger Jannie Djurup, Tre Falke Skolen, Frederiksberg. 'Niveauet i folkeskolens matematikundervisning skal hæves, og den efteruddannelse vi er i gang med, skal ruste os til at vejlede vores kollegaer til at perspektivere undervisningen og gøre den mere spændende for eleverne'.
'Vi er meget interesserede i nye og utraditionelle måder at introducere matematikken på i undervisningen', siger Steffen Overgaard, Lindevangsskolen, Frederiksberg. 'Fx kan vi sagtens bruge Steen Markvorsens boomerang-fortælling som et tema i undervisningen, hvor eleverne både får lært noget om matematik, geometri og fysik samtidig med, at de får lov til at konstruere og flyve deres egen boomerang. Det vi lærer her, prøver vi af på vores egne elever først, så vi ved, hvad vi taler om, før vi går videre med at vejlede vores kollegaer i emnerne'.
Mere interessant matematikundervisning
Steen Markvorsen oplever, at der er stor interesse for at tilegne sig ny viden om, hvordan man kan udfolde og anvende matematikken og derigennem forstå den og bruge den endnu bedre.
'Der er mange måder at gøre matematikundervisningen interessant på, og jeg håber selvfølgelig, at matematikvejlederne kommer herfra med en masse nye redskaber, som de kan brede ud til deres kollegaer og dermed børnene i folkeskolen', slutter Steen Markvorsen.